DE TELEGRAAF COLUMN

Een nare afdronk

24 Jun 2023 — Jim Tehupuring

Responsive image

In de boardroom van het Belgische AB Inbev zal het flink gerommeld hebben. De grootste bierbrouwer ter wereld zag de verkoop van ‘Bud Light’ imploderen en verloor zo de koppositie in de Verenigde Staten. Ook de beurswaarde kreeg een knauw: €20 miljard in rook op.

De oorzaak was een ideetje van de marketingafdeling: laten we een populaire influencer blikjes Bud Light sturen met haar afbeelding erop. De dame in kwestie maakte een filmpje en toonde de blikjes enthousiast aan haar 10 miljoen volgers. Bij conservatieve Amerikanen viel deze Bud Light-actie helemaal verkeerd. De influencer was namelijk pas 1 jaar een dame en daarvoor formeel een man. Een transgender dus. Amerika was in shock. Popster Kid Rock maakte in reactie een video waarin hij kratten Bud light aan flarden schoot met een machinegeweer en riep Amerika op Bud Light te boycotten. In conservatieve staten kon dit op massale bijval rekenen: Bekladde reclameborden, aangevallen chauffeurs, maar vooral onverkocht Bud Light bier. Als gevolg van de boycot verloren AB Inbev-beleggers 20% in 2 maanden tijd.

Komen de Bud Light-drinkers nog terug en kan de schade worden hersteld? Dat is maar de vraag. Want het is niet voor het eerst dat dit gebeurt. De nummer twee bierbrouwer van de wereld, Heineken, overkwam dit namelijk ook al eens. Een publiek figuur dat opriep tot een boycot. Al was het destijds een onbewuste oproep. In 1989 maakte Youp van ’t Hek tijdens zijn oudejaarsconference de grond gelijk met ‘Buckler-drinkers’. De verkoop van Buckler, dat onderdeel van de Heinekenstal is, stortte in en verdween uiteindelijk helemaal van de Nederlandse markt. Dankzij Youp.

Of je nu belegde in Heineken of AB Inbev, het leverde beleggers de afgelopen jaren vrijwel niets op. In 5 jaar tijd kwam het aandeel Heineken per saldo niet van zijn plek, en AB Inbev verloor zelfs 40%. Los van het financiële perspectief moet je je ook afvragen in welke mate het vanuit ethisch perspectief überhaupt te verantwoorden is om te beleggen in alcoholproducenten. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat Heineken stiekem doorbrouwt in Rusland, nieuwe merken aldaar lanceert en pocht met de successen. Voor wat betreft bierbrouwers blijkt vooral: geniet maar, beleg met mate.

Met vriendelijke groet,

Jim Tehupuring

Neem gerust contact met ons op om uw wensen te bespreken

Doe de profielscan en ontvang uw persoonlijke beleggingsplan.


1Vermogensbeheer©

Nieuwe 's-Gravelandseweg 27

1405 HK Bussum

035-740 0250
info@1vermogensbeheer.be
dienstverleningsdocumenten· brochure · privacyregelement