Voorlopig geen ‘Dol Dwaze Dagen’ in de Bijenkorf. Net als vele andere ketens besloot het chique warenhuis de deuren voorlopig te sluiten als gevolg van de coronacrisis. Pijnlijk, maar verstandig. Koopjesjagers zullen het de komende weken online moeten zoeken.
Hoe lang we binnen moeten blijven en hoe groot de economische impact uiteindelijk zal zijn weet niemand. De actuele onzekerheid leidt ook tot dol dwaze dagen op de financiële markten.
Beleggers op de proef gesteld
Het gestel van beleggers is behoorlijk op de proef gesteld. Medio februari sloot de AEX op 630 punten en een maand later dook de AEX onder de 400 punten. 40% beurswaarde ging in rook op. Shell, ING en ABN AMRO halveerden. Extreme koersuitslagen en een gekte die we niet eerder zagen. Zelfs de hysterie tijdens Dol Dwaze Dagen of bij Black Friday verbleekt bij de taferelen die beleggers de afgelopen weken overkwam. Blinde paniek.
Ik kan u helaas melden dat het de afgelopen weken geen lolletje was om belegger te zijn. Maar ook dit hoort er bij. Op dergelijke momenten is het belangrijk om vast te houden aan de lange termijn. Maar ook aan het idee dat de markt altijd kansen biedt.
Iedereen die rond de kerst ook maar 1 seconde overwoog om te starten met beleggen, staat nu maar 1 ding te doen: starten.
Dwaze taferelen
Alle aandelen van toen zijn nu gemiddeld 30% goedkoper. Natuurlijk is de wereld anders en de onzekerheid groot. Een ding staat vast: we kampen met dol dwaze taferelen en de korting is groot. Of het de bodem is? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat je als belegger vaak hetgeen moet doen wat het meest moeilijk voelt. En in dit geval is dat kopen.
Degenen met handelsinstinct voelen dat aan en durven het risico te nemen om uiteindelijk het profijt te genieten. Want ook dit gaat over. Maar ik begrijp dat het heel wat fijner voelt om met de meute mee te gaan in een opgaande beurs dan te kopen als de markt in elkaar is geklapt. En toch is dat gek. Want bij de Bijenkorf rollen we over elkaar heen wanneer de uitverkoop start.
Gelukkig ontvingen we afgelopen week meerdere bijstortingen van bestaande klanten en mochten we enkele nieuwe klanten verwelkomen. Ik verwacht dat dit over 2-3 jaar een hele verstandige keuze blijkt te zijn geweest.
Met vriendelijke groet,
Jim Tehupuring
Heeft u vragen of wilt u meer weten en wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons dan gerust. Wij hebben geen keuzemenu en staan u direct te woord.
Liever mailen? Binnen een werkdag heeft u een reactie van ons.