Precies een jaar geleden eiste Covid-19 een eerste slachtoffer in Nederland. Enkel handen wassen hielp niet, dus Nederland ging in lockdown. Daarmee werd onze vrijheid ingeperkt, maar ook honderdduizenden ondernemers werden geslachtofferd. Het doel was helder: zoveel mogelijk verdere coronadoden voorkomen. In hoeverre maatregelen exact hebben bijgedragen zullen we nooit weten, maar als het goed is hebben de offers veel ziekteleed voorkomen. Ook op de beurs zette de ellende in. In enkele dagen verloor de AEX Index 40% en honderden miljarden gingen in rook op.
Een jaar later leven we nog steeds in crisistijd. De werkloosheid steeg, de economie is fors gekrompen en van alle mensen die stierven was 9% te relateren aan corona. Van extra maatregelen kijken we niet meer op en miljardensteun is aan de orde van de dag. Toch is deze crisis op veel fronten gelukkig minder diep dan aanvankelijk gevreesd. De voorgespiegelde doemscenario’s zijn uitgebleven. Voor nauwelijks oversterfte en 4% economische krimp hadden we meteen getekend.
Creativiteit en innovatie
Een crisis wakkert namelijk ook creativiteit en innovatie aan. En zo staan er tegenover het schrijnende beeld van gesloten winkels, horeca en scholen, ook ondernemers die kansen zagen. Dat maakt de situatie voor consumenten draaglijker, maar leidt ook tot extra werkgelegenheid. Zoals Winston Churchill ooit zei: never waste a good crisis. Een crisis brengt kansen. Zo wisten veel e-commerce en techondernemingen tegen de stroom in wel te groeien.
Een goed voorbeeld is het Nederlandse Thuisbezorgd (wereldwijd actief als Just Eat Takeaway). Het beursgenoteerde bedrijf groeide 57%! Via hun app kijk je wat je lekker vindt, bestelt bij een van de vele restaurants en betaalt. Een half uurtje later staat de bezorger op de stoep.
Thuisbezorgd
Zo verwerkt Thuisbezorgd ruim 4 miljoen bestellingen per maand. Critici hoor je over de kosten die Thuisbezorgd rekent (±12% voor de restaurants). Maar laten we wel wezen, dit is toch een traditionele win-win? Een getroffen restauranthouder hoeft geen investeringen in een bestelwebsite te doen, is direct up-and-running en kan in een keer een enorme groep consumenten bereiken? Een prachtig voorbeeld van hoe een crisis innovatie en brede acceptatie kan versnellen. Mooi aandeel voor de toekomst ook en een lichtpunt te midden van alle corona-ellende.
Heeft u vragen of wilt u meer weten en wat wij voor u kunnen betekenen? Bel ons dan gerust. Wij hebben geen keuzemenu en staan u direct te woord.
Liever mailen? Binnen een werkdag heeft u een reactie van ons.